tisdag 13 oktober 2015

Får en tränare ha en dålig dag?

Kan såklart bara tala för mig själv men jag har också dåliga dagar ibland. Barn, partner, vänner eller andra närstående som det ibland kan bli både gräl, bråk och annat tråkigt som påverkar en negativt.
Det som för mig är spännande är att varje gång det händer så slutar det på samma sätt. Mitt jobb är utåtriktat. Jag pratar med väldigt mycket människor varje dag. Personliga eller rent yrkesmässiga samtal ofta är det en blandning.

Innan jag började på SATS jobbade jag med att träna barn i fotboll i 10 år. Snart har jag jobbat 5 år i mitt nuvarande yrke och härom veckan hände det igen.
En för mig riktigt tråkig sak hände mindre än en timme innan jag skulle ha en av mina klasser. Vet att jag tänkte innan att fy sjutton gör så att jag slipper jobba den här timmen som var framför mig.

Tog mig såklart "i kragen" och gick till gymmet i alla fall. Tog i ytterdörren till jobbet. Hälsade på de kollegor som jobbade. Kanske var jag lite tystare än normalt. Vet att känslan i alla fall förändrades bara av det som hittills hänt. Energin som jag varje dag möts av är helt unik. Tränings omgivning verkar, för mig, efter ett helt liv fyllt med träning vara en miljö där det mesta  kommer i "rätt ljus". Kämpa, svettas och gör allt du kan för att kroppen ska bli trött, lite starkare och lite snabbare.

Tog fram musiken, headsetet och nu var den tråkiga känslan nästan borta. -"Välkomna, nu kör vi"!
Exalterade medlemmar kom efter klassen och sa att det var det bästa, roligaste  och jobbigaste dom varit med om. Det kändes så bra just i stunden. Det som hänt innan var som bortblåst. Jag visste att jag hade gjort det jag skulle och det som förväntades av mig. Jag visste att jag gjort det riktigt bra!

När just det här händer i den omgivning du har valt att arbeta. Ditt jobb och de människor du har runt dig hjälper dig att hantera jobbiga saker som händer i livet. Det är tom så att det tar fram alla dina bästa sidor. Utan att någon annan än du själv vet det! En dålig dag slutade bra och jag visste det mer än någonsin. Träning kommer för mig fortsätta vara en av de absolut viktigaste delarna i mitt liv!

.............

Den här veckan står det korta intervaller på schemat.
3* 75 sekunder 0% lutning på maxfart+1,5 km/ h, 25 sekunder vila mellan.
2* 75 sekunder 3% lutning på maxfart, 25 sekunder vila
2* 60 sekunder 0% lutning på maxfart+ 2 km/ h, 20 sekunder vila mellan.
3* 60 sekunder 4% lutning på maxfart - 0,5 km/h, 20 sekunder vila mellan.
1* 45 sekunder 0% lutning på maxfart ( återhämtning), 15 sekunders vila mellan.
4* 45 sekunder 5% lutning på maxfart - 1 km/ h, 15 sekunder vila mellan.

Ingen lutning under resten av passet.
5* 30 sekunder, 10 sekunders vila följt av  5* 20 sekunder med 10 sekunders vila och nu är det hög fri fart som gäller. Försök att ha som högst fart i de sista intervallerna.

Maxfart är den högsta fart ni kan hålla under trettio minuter utan att stanna. Jämför hur snabbt ni springer fem kilometer. Gör du 25 minuter på distansen är din maxfart 12 km/h.

Lycka till!


Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar