söndag 7 december 2014

Måste du vara "sååå" duktig?

Jag brukar få höra det mesta från mina pt-kunder. Historier om allt från jobbiga ungar, partners, förkylningar, chefer och andra vi stöter på i våra liv. När jag för tredje gången den här veckan fick höra att "man måste vara så jävla duktig så jag håller på och gå sönder". Fick det mig att tänka på den föreläsningsserie jag gjorde för Sveriges  bibliotekarier under förra året.

Den handlade om vikten av trygghet och om att vi vuxna behöver skapa en tillvaro för våra unga som gör att de vågar säga vad de tycker, värna om sin möjlighet till utbildning och våga gå mot strömmen. Vårda sin nyfikenhet, respekt för andra individer och att aldrig säga "okej" om du inte från ditt innersta menar det.

"Klon" med min föreläsning var att vi alla vuxna behöver skapa en sån plats för barnen. Platsen är olika för alla, man som kvinna, ung som gammal. I olika situationer i livet kan platsen ändras.

Med veckan i minne så känns det mer uppenbart än någonsin. Platsen behövs inte bara för våra barn. Vi är alla i stort behov av en sån. Vad är det som ger dig ro? Hur mycket tid måste jag ta hand om mig själv för att orka ge till andra?

Jag kallade den för " En okränkbar plats"!

Trevlig kväll!
Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar