torsdag 28 november 2013

Träna så att det händer något!

Möter det här mer och mer ofta. Klassdeltagare och andra kommer till mig och undrar varför det inte händer något med deras träning. " Jag tränar 4-5 gånger i veckan och blir vare sig snabbare eller starkare". Min första fråga blir. Vad tränar du fram till idag? Ett vanligt svar är 1-2 cykel eller annat konditionspass och 2-3 bodypump eller annat styrkepass per vecka. Följande frågor från mig kan ex vara. Har du testat var din maxpuls är? Vet du var din mjölksyratröskel är? Vet du hur många armhävningar du kan göra? Svaret på frågorna blir allt som oftast nej. Svaret kan vara undvikande " men jag tränar ju så mycket". Testa var du är någonstans. Använd fantasin eller prata med en kompis, pt eller vem som helst. Se bara till att bli ofattbart trött när du testar. :)
Andra benet i det här heter variation. Om du inte varierar vikterna på stången, farterna när du springer kommer ingenting att hända eller i alla fall väldigt lite. Har ett stort antal exempel på klienter som på kort tid ökat sina träningsprestationer enormt. Ena dagen tränar vi styrka 5-6 repetitioner per set. Nästa gång 8-10 och efter det 12-15 reps. Intervallerna är lika omväxlande. Olika farter, olika längder varje pass. Allting anpassat efter det mål du har. Om du fortsätter att göra det du alltid har gjort på samma sätt kommer ingenting nytt att hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar